El desarrollo de la metodología moderna enseñanza de inglés
como segunda lengua ha enfatizado la comunicación en el salón de clases, con el
alumno como el protagonista principal del proceso de aprendizaje. Con el fin de
lograrlo, se considera que la intervención del profesor en el aula debe
reducirse, y la del alumno, maximizarse (Martínez Agudo & López Pérez,
2012) .
Las actividades lúdicas son un gran aliciente para animar al alumno adulto de
lengua extranjera a participar en actividades colaborativas,
venciendo u olvidando el miedo a cometer errores, o como sucede con frecuencia,
esperando a ser “suficientemente bueno” para empezar a usar la lengua objetivo.
Marsh (1998) enfatiza que la
lengua objetivo de empezar a utilizarse con fines comunicativos desde las
etapas más tempranas del aprendizaje. Las actividades y juegos son, entonces,
una manera de romper el hielo en las primeras clases y fomentar la
comunicación sin tapujos ni restricciones, desencadenando diálogos espontáneos
en un ambiente dinámico y alegre. Las actividades de naturaleza competitiva
también permiten mejorar las habilidades lingüísticas de una manera casi
inconsciente, mientras se las usa en un contexto significativo.
Con este fin, a continuación se presentan
veinticuatro actividades (ampliables en el futuro próximo) que podrían facilitar la labor del docente a involucrar
activamente a sus alumnos, con la esperanza de que contribuyan a mejorar el
ambiente de aprendizaje en el aula de alumnos adultos de inglés. Cada actividad ha sido publicada en inglès y español, con el fin de asegurar la total comprensión de las mismas.
TWENTY QUESTIONS (VEINTE PREGUNTAS)
El docente
modela la actividad, escribiendo una palabra de una categoría en una hoja que
no mostrará (personas famosas, comida, etc.; por ejemplo: "Estoy pensando
en un alimento"). Los estudiantes pueden entonces hacer hasta veinte
preguntas para tratar de averiguar en qué comida está pensando. A continuación,
el docente ubica a los alumnos en grupos pequeños o parejas y se les pide que
repitan el proceso modelado previamente.
Requerimientos previos: ninguno.The teacher models the activity by writing a word from a category on a sheet of paper that won’t be seen by the students (famous people, food, etc., e.g. "I'm thinking of food"). Students can then ask up to twenty questions to try to find out what food they are thinking about. The teacher then places the students in small groups or pairs and is asked to repeat the previously modeled process.
HOT SEAT (SILLA CALIENTE)
El docente divide
la clase en diferentes equipos, sentados en forma de U frente al pizarrón. A
continuación, consigue un miembro de cada equipo para sentarse en una silla
frente a sus compañeros de equipo y de espaldas al pizarrón. El docente tendrá
a mano una lista de ítems para utilizar en este juego. Se escribe la primera
palabra de una lista de ítems (vocabulario, partes gramaticales, etc.)
claramente en el pizarrón. El objetivo es que los estudiantes en sus
respectivos equipos, utilizando sinónimos, antónimos, definiciones, mímica,
describan esa palabra a su compañero de equipo en la “silla caliente” - esta
persona no puede ver la palabra. El estudiante escucha a sus compañeros de
equipo e intenta adivinar la palabra. El primer estudiante de la silla caliente
en acertar la palabra gana un punto para su equipo. Luego se cambia a los
estudiantes, con un nuevo miembro de cada equipo tomando su lugar en el asiento
caliente de su equipo. Esta es una actividad muy animada y se puede adaptar a
diferentes tamaños de clase.
Requerimientos
previos: pizarrón, marcador, lista de ítems, silla ubicada de espaldas al
pizarrón.
The teacher divides the class into different teams, in
a U-shaped seating arrangement in front of the board. Then a member of each
team comes up and sit on a chair in front of their teammates, and back to the
board. The teacher will have a list of items available for use in this game.
The first word of the list is written (vocabulary, grammatical parts, etc.)
clearly on the board. The goal is for students in their respective teams, using
synonyms, antonyms, definitions, or miming, to describe that word to their
teammate in the "hot chair" - this person cannot see the word. The
student listens to his teammates and tries to guess the word. The first hot
seat student to hit the word earns a point for his team. Then students are
changed, with a new member of each team taking their place in the hot seat of
their team. This is a quite lively activity, and can be adapted to different
class sizes.
Previous requirements: blackboard, marker, list of items, chair located
back to the board.
BINGO
Esta actividad es
perfecta para adaptarla a casi cualquier nivel de habilidad y fase de
aprendizaje. A pesar de poder ser principalmente utilizada durante el Enganche,
permite incorporar elementos claves gramaticales (por ejemplo: pasado
participio, el verbo "be", etc.) o de vocabulario (gatos, perros,
cafetería, pollo, etc.). Los estudiantes además pueden practicar la
pronunciación de vocabulario. El docente hará que los alumnos, en una hoja de
papel, dibujen una cuadrícula (el número de casilleros dependerá de la duración
requerida o deseada de la actividad), mientras este escribe una lista de
palabras en el pizarrón, las que deben ser más que el número total de
casilleros. El docente pedirá entonces a los alumnos que escojan palabras al
azar para rellenar los casilleros para una vez hecho esto, retirar las hojas y
redistribuirlas (agregando así aleatoriedad a la actividad). Se procede
entonces a leer y tachar una por una las palabras del pizarrón hasta que
alguien cante bingo.
Requerimientos previos: pizarrón, marcador, lista de ítems, hojas de papel en blanco, bolígrafos.
Requerimientos previos: pizarrón, marcador, lista de ítems, hojas de papel en blanco, bolígrafos.
This activity is perfect to adapt to almost any level of skill and learning phase. Although it can be used mainly during the Engagement phase, it allows to incorporate key grammatical elements (for example: past participle, the verb "be", etc.) or vocabulary (e.g., cats, dogs, coffee shop, chicken, etc.). Students can also practice pronunciation of vocabulary. The teacher will have the students draw a grid on a sheet of paper (the number of boxes will depend on the required or desired duration of the activity), while the teacher writes a list of words on the board, which must be more than the total number of lockers. The teacher will then ask the students to choose random words to fill the boxes for once done, remove the sheets and redistribute them (thus adding randomness to the activity). The teacher proceeds then to read and cross out the words on the board one by one, until someone “sings” bingo.
Previous requirements: blackboard, marker, list of items, blank paper sheets, pens.
TIC-TAC-TOE (TRES EN RAYA)
El docente dibuja
una cuadrícula (un 3 en raya), y escribe en ésta ítems a introducir o evaluar.
Distribuye a los alumnos en 2 equipos, les asigna una denominación (X - O) y
cada grupo toma turnos para enviar a uno de sus miembros en grupos a crear una
oración, por ejemplo, con las palabras en la cuadrícula. De estar correcta la
respuesta, se reemplaza la palabra por la denominación del grupo. El
grupo que logre completar suficientes casilleros para lograr una línea gana.
Requerimientos previos: pizarrón, marcador.
The teacher
draws a 3x3 grid, and fills it in with the items to present or evaluate. The
class is then split into 2 teams, assigning them a denomination (X - O) and
each group takes turns to send one of its members in groups to create a sentence,
for example, with the words in the grid. If the answer is correct, the word is
replaced by the name of the group. The group that manages to complete enough
squares to achieve a winning line.
Previous
requirements: blackboard, marker.PHOTO SCAVENGER HUNT (CACERÍA FOTOGRÁFICA)
Esta actividad
puede requerir que los estudiantes salgan del aula dependiendo de los
requerimientos específicos. El docente hace una lista de cosas de las que los
estudiantes deben tomar fotos. Luego se asigna a los estudiantes en equipos,
cada uno con la cámara de su celular, salen a tomar las fotos requeridas. El
equipo que regresa primero con todas las fotos y las explica es el ganador.
Para una revisión más detallada del vocabulario, haga que los estudiantes miren
todas las fotos e identifiquen otras cosas que aparecen en cada foto.
Requerimientos
previos: celulares con capacidad para tomar fotografías (al menos uno por
grupo).
This activity may require students to leave the classroom based on specific requirements. The teacher makes a list of things students should take pictures of. Then students are assigned in teams, each with the camera of his cell phone, go out to take the required photos. The team that returns first with all the photos and explains them is the winner. For a more detailed review of the vocabulary, have the students look at all the photos and identify other things that appear in each photo.
Previous requirements: Cell phones capable of taking pictures (at least one per group).
This activity may require students to leave the classroom based on specific requirements. The teacher makes a list of things students should take pictures of. Then students are assigned in teams, each with the camera of his cell phone, go out to take the required photos. The team that returns first with all the photos and explains them is the winner. For a more detailed review of the vocabulary, have the students look at all the photos and identify other things that appear in each photo.
Previous requirements: Cell phones capable of taking pictures (at least one per group).
Para esta
actividad, el profesor llevará un grupo de ítems en tiras de papel. Los alumnos
forman equipos, y el docente los llama uno por uno al frente del aula,
les da una tira de papel, y el alumno deberá hacer mímica, sonidos, o gestos
para ayudar a su equipo a adivinar el ítem dentro del tiempo delimitado por el
docente. Si el equipo no lo logra averiguar, el otro equipo tiene la
oportunidad de adivinar. El equipo ganador es el que logre adivinar más ítems y
recolectar más tiras de papel.
Requerimientos
previos: tiras de papel con ítems.
For this
activity, the teacher will have a group of items written on paper strips.
Students form teams, and the teacher calls them one by one at the front of the
classroom, gives them a strip of paper, and the student should do mime, sounds,
or gestures to help his or her team guess the item within the time delimited by
the teacher. If the team cannot figure it out, the other team will have a
chance to guess. The winning team is the one who can guess more items and collect
more paper strips.
Previous requirements: strips of paper with items.
COLLABORATIVE WRITING (ESCRITURA COLABORATIVA)
El docente alinea
a su clase en forma circular (uno o más círculos dependiendo del tamaño de la
clase) y le proporciona a cada uno una hoja de papel con el inicio de una
historia diferente por papel (por ejemplo: “I
knew it was going to be an unusual day when my mom came into my bedroom and
said…”) añaden una oración más y se la pasan al alumno de la derecha
doblando la hoja de modo que solo se vea la última oración; éste procedimiento
se repite hasta que la hoja vuelve al alumno original, quien cierra la historia
con una oración de conclusión. Las historias son presentadas poniéndolas en el
pizarrón o leídas por cada alumno; la clase sugiere ediciones o correcciones de
ser consideradas necesarias.
Requerimientos previos: hojas de papel con inicios de historias.
The teacher
aligns his class in an O-shaped seating arrangement (one or more depending on
the size of the class) and gives each one a piece of paper with the beginning
of a different story per paper (for example : "I knew it was going to be
an unusual day when my mom came into my bedroom and said ...") add one
more sentence and pass it to the student on the right by folding the page so
that only the last sentence is seen; This procedure is repeated until the sheet
returns to the original student, who closes the story with a closing sentence.
The stories are presented by putting them on the board or read by each student;
the class suggests edits or corrections to be considered necessary.
Previous requirements: sheets of paper, pens.
COLLABORATIVE PRESENTATION (PRESENTACIÓN COLABORATIVA)
Los alumnos
trabajan en grupos, en documentos colaborativos (por ejemplo, Google Slides,
GoConqr o PowerPoint, Vialogues, etc) en una presentación en la cual muestran
lo que han aprendido hasta ahora del tópico en cuestión. Publican su
presentación, y los miembros de otros grupos hacen comentarios y/o preguntas
moderadas por el docente.
Requerimientos
previos: plataforma elegida por docente, computadores, tablets o smartphones.
Students work in groups, in collaborative documents
(for example, Google Slides, GoConqr or PowerPoint, Vialogues, etc.) on a
presentation in which they show what they have learned so far, regarding the
current topic. They publish their presentation, and members of other groups
make comments and / or questions moderated by the teacher.
Previous requirements:
platform chosen by teachers, computers, tablets or smartphones.
SURPRISE INTERVIEW (ENTREVISTA SORPRESA):
El docente lleva
un rollo de papel higiénico y les dice a sus alumnos que la siguiente actividad
requerirá que tengan papel a la mano. Se les dice que tomen tanto papel del
rollo como les parezca conveniente. Una vez que todos han tomado una cantidad,
el docente les pide que cuenten los cuadros de papel que han tomado, que lo
comuniquen a la clase y se les informa que van a proveer tantos datos (o pensar
en preguntas, o hacer oraciones, dependiendo del tema de clase y nivel)
respecto a la clase aprendida como cuadros de papel han tomado.
Requerimientos
previos: rollo de papel higiénico.
The teacher takes
a roll of toilet paper and tells their students that the next activity will
require them to have toilet paper within reach. They are told to take as much
paper from the roll as they see fit. Once everyone has complied, the teacher
asks them to count the paper squares they have taken, to communicate it to the
class, to later inform them that they are going to provide as many pieces of
information (or think about questions, or make sentences, depending on the
class topic and level) regarding the class topic, as paper squares they took,
i.e. one piece of information per square of toilet paper.
Previous requirements: roll of toilet paper.
CORNERS (ESQUINAS)
El docente escribe
una pregunta o idea diferente en cuatro papelógrafos que se colocan en las
cuatro esquinas de la habitación. La clase se divide en 4 grupos; Cada grupo
tiene un marcador de color diferente. Los grupos se mueven cada uno a una
esquina, leen el papelógrafo, y un estudiante designado empieza a escribir las
ideas del grupo en el papel. Los grupos luego se mueven alrededor de la sala en
el sentido de las agujas del reloj a la siguiente esquina donde se leen las
respuestas anteriores y añadir sus propios comentarios. Opcionalmente, el
docente podría escribir el argumento principal a favor y en contra en el
pizarrón para discutirlo como una actividad de clase completa.
Requerimientos
previos: marcadores, papelógrafos.
The teacher
writes a different question or idea on four flipchart paper sheets that are
placed in the four corners of the room. The class is then divided into 4
groups; each group has a different color marker. Groups move each to a corner,
read what is on the flipchart papers, and a designated student begins to write
group ideas on it. Groups then move around the room clockwise to the next
corner where they read the prior answers, and add their own comments.
Optionally, the teacher could write the main argument for and against the
chalkboard, to be discussed as a full-class activity.
Previous requirements: markers, flip charts.
Los alumnos
trabajan en grupos asignados por el docente, quien les explica que va a
formular preguntas relacionadas con lectura o tema previamente discutido o
presentado, y los equipos necesitan para determinar la respuesta correcta. Una
vez que llegan a un acuerdo, necesitan escribir, no decir, la respuesta y
ponerlo en el escritorio del profesor. El primer grupo que lo haga gana un
punto para esa pregunta (siempre que la respuesta sea correcta).
Requerimientos
previos: hojas de papel, bolígrafos.
Students work
in groups assigned by the teacher, who explains that they are going to ask
questions related to reading or a topic previously discussed or presented, and
the teams need to determine the correct answer. Once they come to an agreement,
they need to WRITE, NOT say, the answer and put it on the teacher's desk. The
first group to do so earns a point for that question (provided the answer is
correct).
Previous requirements: sheets of paper, pens.
FIND SOMEONE WHO (ENCUENTRA A ALGUIEN QUE)
Ésta es una actividad muy dinámica y divertida que
fomenta la interacción de la clase completa mientras practican las estructuras
requeridas de acuerdo al plan de clase.
Para su realización, lo único necesario es
diseñar una cartilla con tres columnas: en la primera, irá detallada la
información que se requiera que el alumno averigüe. En la segunda, el alumno
escribirá los nombres de aquellos compañeros que cumplan con la información
requerida, enfatizando previamente que se debe escribir sólo un nombre por
casillero, y que es necesario preguntar al mayor número posible de alumnos; y
en la tercera, información adicional al respecto. Se debe recordar a los
alumnos que tienen que llenar toda la cartilla. Es recomendable modelar la
actividad adicionalmente a las instrucciones. Al terminar la actividad el
profesor leerá las preguntas una por una, y los alumnos compartirán la
información relevante que posean. Esta actividad es excelente para la fase de Enganche,
utilizando preguntas que les permita socializar y entrar en confianza, o para
la de Elaboración, adaptando las preguntas a la o las estructuras requeridas.
This is a very dynamic and fun activity that encourages the interaction
of the whole class while practicing the structures required according to the
class plan.
For its realization, the only thing necessary is to design a booklet
with three columns: in the first one, it will detail the information that is
required that the student to find out. In the second, the student will write
the names of those classmates who meet the required information, emphasizing
previously that only one name should be entered per box, and that it is
necessary to ask as many students as possible; and in the third, additional
information. Students should be reminded that they have to fill out the entire
primer. It is advisable to model the activity in addition to the instructions.
Upon completion of the activity, the teacher will read the questions one by
one, and the students will share the relevant information they have. This
activity is excellent for the Engage phase, using questions that allow them to
socialize and enter into confidence, or for Elaboration, adapting the questions
to the required structure (s).
Previous requirements:
sheets of paper with grid, pens.
ONION RINGS (AROS DE CEBOLLA)
Los alumnos conforman dos círculos, uno interno y
uno externo, de tal forma que los del círculo interior estén carta a cara con
los del círculo exterior. El profesor hace una pregunta o específica un tema y
los alumnos frente a frente la discuten. A la señal del profesor, los alumnos
del círculo exterior se moverán un lugar hacia la derecha, hasta quedar frente
al alumno a la derecha del anterior. El profesor dará una nueva pregunta o tema
y los alumnos lo discutirán. Este proceso se repite las veces que sea
necesario. De preferirse, pueden utilizarse líneas en vez de círculos.
Requerimientos previos: ninguno.
Students form an inner and an outer circles, so that
those of the inner circle are face to face with those of the outer circle. The
teacher asks a question or specific a topic and the students face to face
discuss it. At the teacher's signal, students in the outer circle will move one
place to the right, until they are in front of the student to the right of the
previous one. The teacher will give a new question or topic and the students
will discuss it. This process is repeated as many times as necessary. If
preferred, lines may be used instead of circles.
Previous requirements: none.
CATCHING VOCABULARY (ATRAPANDO VOCABULARIO)
Para esta
actividad, el docente selecciona el vocabulario que desea revisar, e imprime
tantas copias de la hoja de vocabulario como grupos se hayan formado. Se
recorta las palabras individualmente y se las esparce en las mesas de cada
grupo. El profesor irá diciendo cada palabra y los alumnos de cada grupo
tratarán de agarrar esa palabra primero. El alumno que se queda con la mayor
cantidad de tiras de papel es el ganador. Dependiendo del objetivo de la clase
o la fase, ya que esta actividad puede ser usada tanto en el Enganche como en
la fase de Elaboración, el profesor irá diciendo la definición de cada palabra,
o pedirá a los alumnos que la definan.
Requerimientos previos:
ítems de vocabulario en hoja de papel, recortados individualmente en varios
sets.
For
this activity, the teacher selects the vocabulary that he wants to revise, and
prints as many copies of the vocabulary sheet as groups have been formed. Cut
the words individually and spread them on the tables of each group. The teacher
will say every word and the students in each group will try to catch that word
first. The student who gets the most strips of paper is the winner. Depending
on the purpose of the class or phase, since this activity can be used both in
the Hook and in the Elaboration phase, the teacher will say the definition of
each word, or ask the students to define it.
Previous
requirements: vocabulary items on a sheet of paper, cut individually in several
sets.
VIDEO ROLEPLAY (ACTUACIÓN EN VIDEO)
El docente selecciona
un tema comunicativo específico en el que se puedan utilizar las estructuras gramaticales
y/o vocabulario estudiado, y asigna alumnos en parejas o grupos de tres para que
creen un dialogo (en exteriores o en el salón de clases), lo actúen, y lo registren
en video, utilizando para esto sus teléfonos celulares. Los alumnos entregan copia del video al docente, quien
lo proyecta para la clase. La clase entera elige el mejor video. Una opción a
la conversación es que el o los alumnos realicen un documental, filmando y narrando,
un lugar que conozca bien; su casa, un parque, su barrio, por ejemplo.
Requerimientos
previos: teléfonos con capacidad de registrar video.
The teacher selects a specific communicative subject in which the
grammatical structures and / or vocabulary studied can be used, and assigns
students in pairs or groups of three to create a dialogue (outside or in the
classroom), act, and record it on video, using their cell phones. Students
deliver a copy of the video to the teacher, who projects it for the class. The
whole class chooses the best video. An option to the conversation is that the
student or students make a documentary, filming and narrating, a place that
knows well; their house, a park, their neighborhood, for example.
Previous
requirements: Telephones with video recording capability.
CLOUD PREDICTION (NUBE DE PREDICCIONES)
El docente dibuja
una nube en el pizarrón, y escribe entre seis y diez palabras del texto a leer
o fragmento a escuchar. Los alumnos tratarán de, basados en dichas palabras, predecir
la trama o las ideas principales. El docente los anima a participar diciéndoles
que todas las predicciones son aceptables. Una vez concluido el tiempo dado, se
repasan las predicciones dadas, se revisa el audio o texto y se chequean las
predicciones.
Requerimientos previos: marcador, y texto o
audio de la clase.
The teacher draws a cloud on the
blackboard, and writes between six and ten words of the text to read or
fragment to listen to. Students will try, based on these words, to predict the
plot or main ideas. The teacher encourages them to participate by telling them
that all predictions are acceptable. Once the given time is over, the given
predictions are reviewed, the audio or text is checked and the predictions are
checked.
Previous requirements: marker, and
text or audio related to the class.
READING RACE (CARRERA DE LECTURA)
El docente distribuye párrafos de la lectura a ser realizada
en las paredes del aula, y entrega hojas de papel con preguntas respecto al
texto. Los alumnos caminan alrededor de la clase con sus preguntas, examinan
las diversas partes del texto, y responden las preguntas. El primer alumno en
responder correctamente todas las preguntas es declarado ganador.
Requerimientos
previos: texto a ser utilizado en clase fotocopiado, agrandado y recortado en párrafos. Hojas con preguntas referentes al texto disponibles para todos los alumnos.
The teacher
distributes paragraphs of the reading to be done on the walls of the classroom,
and delivers sheets of paper with questions regarding the text. Students walk
around the class with their questions, examine the various parts of the text,
and answer the questions. The first student to correctly answer all questions
is declared the winner.
Previous requirements:
text to be used in class photocopied, enlarged and cut in paragraphs. Sheets
with questions regarding text available to all students.
MUSICAL DIALOG (DIÁLOGO MUSICAL)
El docente pone música mientras los alumnos se mueven solos
alrededor del salón de clase. En un momento dado, el docente pausa la música y los
alumnos se detienen a conversar con la persona que tengan más cerca. Para el
contenido de la conversación se utilizara el tema tratado previamente en clase.
Requerimientos
previos: reproductor de música.
The teacher puts on
music while the students move around the classroom alone. At one point, the
teacher pauses the music and the students stop to talk to the person closest to
them. For the content of the conversation will be used the subject previously
treated in class.
Previous requirements:
Music player.
TRUE OR FALSE (¿VERDADERO O FALSO?)
Cada alumno escribe
seis oraciones acerca de sí mismo, utilizando las estructuras revisadas en
clase. Tres son verdaderas, tres son falsas. Los alumnos forman grupos y en
turnos, leen sus oraciones. Los alumnos adivinan cuales son verdaderos, y cuales
son falsos. El alumno con mayor número de aciertos es declarado ganador. Opcionalmente,
el docente puede instruir a los grupos para penalizar las acusaciones erróneas.
Requerimientos previos:
bolígrafos, papel.
Each student writes
six sentences about himself, using the previously learned structures in class.
Three are true, three are false. Students form groups and in turns, read their
sentences. Students guess which are true, and which are false. The student with
the highest number of hits is declared the winner. Optionally, the teacher can
instruct the groups to penalize the wrong accusations.
Previous requirements:
pens, paper.
POWER TEACHING (EMPODERAMIENTO)
Los alumnos trabajan en pares; una vez que el docente ha
explicado formalmente los puntos vistos, las parejas, frente a frente, se
turnan para parafrasear los puntos de la clase, ayudándose también con gestos.
Requerimientos previos: ninguno.
Students work in
pairs; once the teacher has formally explained the points seen, the couples,
face to face, take turns to paraphrase the points of the class, also helping
with gestures.
Previous requirements:
none.
HOT POTATO (PAPA CALIENTE)
El docente escribe diez preguntas en diez hojas de papel
(una por papel) y los envuelve uno alrededor de otro, hasta formar una bola de
papel con ellos. Los alumnos se sientan en círculo, el profesor le da la bola
de papel a uno de ellos y reproduce música, y los alumnos se arrojan la bola
entre ellos. En cuanto el docente detiene la música, el alumno que tiene la
bola en su poder toma la hoja superficial, lee la pregunta y la responde. Se
reproduce la música una vez más y los alumnos repiten el procedimiento, hasta haber
leído las diez preguntas. Este juego puede ser utilizado con varios tipos de
estructuras.
Requerimientos previos: hojas de papel con preguntas.
The teacher writes ten questions on
ten sheets of paper (one per paper) and wraps them around one another, until
they form a paper ball with them. Students sit in a circle, the teacher gives
the paper ball to one of them and plays music, and students throw the ball
between them. As soon as the teacher stops the music, the student with the ball
in his possession takes the surface sheet, reads the question and responds. The
music is played once again and the students repeat the procedure until they
have read the ten questions. This game can be used with several types of
structures. Previous requirements:
sheets of paper with questions.
CHAIN GAME (EL JUEGO DE LA CADENA)
Los alumnos se ubican en círculos, en grupos. Uno de ellos
dice una oración respecto a su vida, planes, proyectos, pasado, gustos, etc. (puede
ser cierta o ficticia) usando la estructura requerida por el docente. El alumno
a su derecha repite la oración y añade otra utilizando la misma estructura. La dinámica
continúa con los siguientes alumnos; el o los que fallen o no puedan pensar en
una oración, es eliminado. El juego continua hasta que uno de los alumnos gane.
Requerimientos previos: ninguno.
Students are placed in
circles, in groups. One of them says a statement about his life, plans,
projects, past, tastes, etc. (Can be true or fictional) using the structure required
by the teacher. The student on his right repeats the sentence and adds another
using the same structure. The dynamics continues with all of the students; the
one who fails or cannot think of a sentence is eliminated. The game continues
until one of the students wins.
Previous requirements: none.
CHANGE CHAIRS (CAMBIO DE SILLAS)
Los alumnos se sientan en círculos en sus sillas, de frente
al centro. El docente usa la frase “change chairs if you…” (cambien sillas si
ustedes…)y la completa con un ejemplo usando la estructura deseada (por ejemplo
, “change chairs if you are wearing jeans”) todos los alumnos usando jeans se
levantan y cambien de sillas. Una vez explicada la actividad, el profesor
retira una silla y el alumno sin silla se ubica de pie en el centro. El docente
da otra instrucción (por ejemplo, “change chairs if you have one sister”), y esta
vez el alumno en el centro también trata de sentarse. El alumno que se queda
sin asiento se ubica en el centro y da la siguiente instrucción.
Requerimientos previos: ninguno.
Students sit in
circles in their chairs, facing the center. The teacher uses the phrase
"change chairs if you ..." and completes it with an example using the
desired structure (for example, "change chairs if you are wearing
jeans") all students wearing jeans stand up and change chairs. Once the
activity is explained, the teacher removes a chair and the student without a
chair stands in the center. The teacher gives another instruction (for example,
"change chairs if you have one sister"), and this time the student in
the center also tries to sit down. The student who is without a seat is placed
in the center and gives the following instruction.
Previous
requirements: none.
NUMBERED HEADS TOGETHER
(CABEZAS JUNTAS NUMERADAS):
Requerimientos previos: ninguno.
Divide
the students into groups of four and give each one a number from one to four,
then pose a question or a problem to the class. Have students gather to think
about the question and to make sure everyone in their group understands and can
give an answer. Ask the question and call out a number randomly. The students with
that number raise their hands, and when called on, the selected student answers
for his or her team.
Previous
requirements: none.
Muy buenas actividades para usar el el aula. Lo bueno es que se pueden adaptar para diferentes niveles en muchos de los casos
ResponderEliminar